Big Data kan revolusjonere utdanningen

Skjermbilde 2014-12-09 kl. 14.52.00

Jeg er nylig kommet hjem fra den globale utdanningskonferansen Online Educa i Berlin. Etter tre dager med forelesninger om data, data og atter data, har jeg forstått at Big Data er mer enn et motebegrep. Ei heller er det kun et it-begrep. Det som tidligere var nerdenes domene, er i dag på dagsorden på høyeste akademisk nivå i flere land.

Big Data vil høyst sannsynlig revolusjonere utdanningssektoren. På alle nivåer. Professor ved Oxford University og forfatter av boka ”Big Data – A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think, Viktor Mayer Schônberger, predikerte på konferansen at Big data vil sette utdanningssektoren på hodet. Av flere grunner:

1. Big Data kan forenkle innsamling av data. Abstrakte teorier kan raskt og effektivt testes ut, fordi datagrunnlaget allerede er tilgjengelig. Dette utfordrer den tradisjonelle akademiske forskningen, som fort kan oppfattes som utdatert.

2. Big Data kan legge til rette for undervisning mer på studentenes premisser. Når algoritmer forteller oss noe om hvordan studenter tilegner seg kunnskap, kan et recommnender system fremskaffe alternative læringsressurser, forklaringer og fremstillinger av teori.

3. Bruk av algoritmer kan gi oss bedre informasjon om den enkelte student. Informasjonen kan brukes for å tilpasse undervisningen til studentens nivå. Dermed kan undervisningen oppleves mer relevant.

Big Data kan også være viktig for innovasjon. Av skole, studier og enkeltkurs. For alle som jobber med utdanning er dette viktig å forstå. Big data kan gi stor informasjonsverdi om vi evner å bruke det riktig. Utfordringen er så langt mangel på ferdigheter knyttet til å samle inn data, knuse data, forstå data, behandle data og kommunisere data.

Det er nok ikke særskilt bare for utdanningssektoren. Forskning fra mitt eget institutt her på BI bekrefter av vi har en lang vei å gå, før vi har utviklet forståelse for de verdier som ligger i å lytte til andre. Derfor flopper ni av ti innovasjoner. Fordi vi ofte er så forelsket i eget tankesett at vi glemmer å lytte til hva folk har å si..

5 Responses

  1. Knut sier:

    Helt enig med deg Cecilie, og jeg liker spesielt din avslutningskommentar!

  2. Katrine Kirkebø sier:

    Flott skrevet, Cecilie! Fikk aha -opplevelse på moteordet Big Data under Educa – konferansen jeg også! Her blir det endringer!

  3. cecilie sier:

    Tusen takk Arne, lærte masse av å lese ditt 😉

  4. Mats Ekran sier:

    Husker en glup statistikkforeleser som viste sammenhengen mellom antall timer selvstudie og oppfattet kvalitet på forelesningene. Ingen andre brukte mid-term evalueringen på samme måte. Og vi vet at studenter som leverer i siste liten ofte har dårlige studievaner, og mye mye potensiale for skoler som ønsker studenter som presterer bedre. Alikevel er det få eller ingen som proaktivt tar kontakt med disse studentene å hjelper dem litt på veien (til min kunnskap iallefall).

    Så for min del bør skolene og forelesere lære å krype for de skal gå, for en ting er helt klart. Du kan ha så mye data du bare vil, men hvis det er et engasjement for å bruke det er det bortkastet. Og det er mye «små» data som kan brukes i dag, hvis man vet hva man skal lete etter.

Legg inn en kommentar