Maktskifte i mediebransjen ?

Skjermbilde 2014-08-11 kl. 12.14.14
Vel overstått sommer. Den har jo vært helt fantastisk. Har kost meg, sammen ved verdens beste reisefølge i Kroatia. Men nå er det heldigvis hverdag igjen. Og i går leste jeg en interessant artikkel av Kathrine Aspaas i Aftenposten. Om lykkelige lesere og redde journalister. Den omhandler et medielandskap i endring. Der mediebransjen blant annet mister makt til publisister som vi ofte kalles. Som synes den jobben er så gøy at vi til og med gjør den gratis. Innimellom også til glede for veldig mange mennesker – som fort kan bli enda flere…

Artikkelen resulterte i en god debatt på Facebooksiden til Karhrine. Selv gjorde meg opp noen egne tanker. En del har jeg snakket om mange ganger før. Som at stadig flere av oss ønsker å fortelle mediene hva VI er opptatt av. Jeg tipper det sakte men sikkert blir den som tilfører størst verdi som foretrekkes som premissleverandør for leserne. Og jeg har tidligere også snakket om at det blir viktigere for journalister å møte leseren der leseren er. Mange av oss bruker allerede blogger, Facebook, Twitter osv som primærkanal for å holde oss oppdatert om nyhetsbildet. For mange av de unge er lenker på Facebook allerede primærkilden til å holde seg oppdatert om politikk og samfunn. Skal man da lykkes i kampen om nye lesere, må mediene derfor treffe leseren på hennes/hans premisser. Det innebærer også at vi kan komme til å se flere medier som lager egne skreddersydde nyheter for, og på, Facebook. Altså produsere Facebook-nyheter, pakket inn i et format som er tilpasset Facebooks egenart. Den visuelle historiefortellingen blir viktig, fordi det er bilder og video som engasjerer brukerne mest her. Gjerne koblet sammen med korte tekster, skrevet på et språk og presentert i en form mer tilpasset leseren man ønsker å nå. NRK P3 er allerde så smått i gang med nyheter på Snapchat. Flere vil komme etter. Selv følger jeg Nowthisnews på Instagram, og holder meg oppdatert om viktige nyheter gjennom korte videoer av høy kvalitet.

En annen utfordring for mediebransjen er hvordan tradisjonelle forretningsmodeller og distibusjonskanaler av journalistikk påvirkes som et resultat av endring i mediekonsum. Vi blir mer selektive, vil ikke lese alt som presenteres, vil velge mer selv. Interessant synes jeg det er blitt å bruke appen Zite. Den gir deg mulighet til å skreddersy de nyhetene du vil eksponeres for, utifra en liste de selv har laget. Ved å definere hva du vil høre mer om, får du nyhetsartikler, blogginnlegg osv tilpasset akkurat ditt behov. Vi kan dermed velge, og velge bort – på veldig enkle måter.

En tredje utfordring er inntjening. Hvordan skal de tradisjonelle mediene overleve i en situasjon der vi i realitenen ikke lenger trenger dem, på samme måte som før? Interessant er det derfor å følge med på nettavisen Huffington Post. De har nå sponsede seksjoner der både nettstedets egne medarbeidere og sponsoren selv publiserer innhold om hverandre. Huffington Post tjener dermed både penger og får hjelp til å produsere innhold til eget produkt. For bedriften eller organisasjonen som kjøper seg plass, betyr det at innholdet sannsynligvis oppleves som av en høyere kvalitet enn det vi ville oppfattet det som hvis det ble publisert i egne kanaler, som på nettsiden e.l. Trafikken blir også langt større.

Et annet nettsted som satser på sponset innhold er jo den kjente Mashable, med sponsede artikler som ofte kommer høyt opp på lese- og like-lister. For å bevare redaksjonell integritet har nettstedet har regler mot å nevne navn i artiklene, men samarbeider tett med sponsor i produksjon av temaer og innhold. Til New York times sier talspersoner i Mashable at de lykkes med satsingen fordi de klarer å lage stoff som dekker både leserens og sponsorens behov samtidig som ournalistikken som oppfattes relevant for leserne. Er relevant spørsmål er hvordan en slik utvikling vil påvirke mediebransjen, og hvordan det i fremtiden må jobbes for at innhold skal bli lest, diskutert og i beste fall ha en reell påvirkning i samfunnet, som Anita Krohn Traaseth helt riktig påpeker i debatten rundt Karthrines artikkel.

Det er spennende tider….

You may also like...

Legg inn en kommentar