For eller imot Facebook?

I dag har jeg snakket med en journalist. Hun lurte blant annet på hva jeg mener om at folk begynner å bli trøtte av å følge med på statusoppdateringer til «venner» i sosiale medier. Og er det slik at Facebook, Twitter, Instagam, Linkedin og andre plattformer oppleves mer masete enn nyttige for stadig flere av oss?

Henvendelsen gjorde at jeg gikk tilbake i bloggarkivet mitt. Der fant jeg frem en av de første sakene jeg skrev her på denne bloggen. Den handlet om Digitalt Selvmord og tok for seg det SINTEF-forsker Petter Bae Brandtzæg kaller «social networking fatigue» – en slags utmattelse av det å forholde seg til mange sosiale nettverk på en gang. Faktisk var det dette innlegget som gjorde at det nærmest «tok av», for meg som fagperson innen fagfeltet. Saken kom på trykk i Dagens Næringsliv, jeg ble invitert til Dagsnytt 18 (klipp dessverre ikke lenger tilgjengelig). Siden den gang har jobblivet mitt vært forandret.

Noen ekspert føler jeg dog ikke at jeg er, selv om jeg av og til er så heldig å tituleres som en. Hvem kan egentlig påberope seg å være ekspert på noe så nytt, uoversiktelig og lite dokumentert som sosiale medier fortsatt representerer? Derfor la jeg, som en del av forberedelsene, ut et spørsmål på Facebook om folk virkelig er så trøtte som mange journalister skal ha det til. Jeg gjør ofte det – når jeg trenger innspill. Ikke fordi jeg ikke har egne meninger, men fordi jeg opplever at å bruke mitt eget nettverk til informasjonsinnhenting tilfører meg ekstra verdi fordi det alltid dukker opp synspunkter jeg ikke har tenkt på selv. Først og fremst er jeg enig med Astrid når hun sier at hun er lei hele problemstillingen. Greit å belyse tendenser, men typiske «for og imot-vinklinger» blir for sensasjonspreget for meg. Synes ofte det er slik; blir det Facebook eller Linkedin ?, Erna Solberg eller Jens Stoltenberg ? Eller ja eller nei til bruk av sosial kommunikasjon i skolen ?

For mange av oss har bruk av sosiale medier blitt en helt hverdagslig del av livet. Status er vel at noen er trøtte, andre sultne. Og er man trøtt, ja da er det vel egentlig bare å endre stilen, som å fjerne mennesker, spill, diskusjonsgrupper og sider som tar for mye tid. Eller gjøre som Linda, gjennomføre en sosiale medier-diett for deg selv og hold på med den til du er fornøyd med resultatet. Noen har nok kanskje også kjent på følelsen av å være avhengig – når man tar seg i tenke mye over Facebook, også når vi ikke er påkoblet. Eller hvis du har forsøkt å kutte ned bruken uten å lykkes. Eller føler ubehag hvis du befinner deg på et sted uten nettilgang.

Jeg tror internett er kommet for å bli. Facebook likeså. Sier som jeg pleier; har du en slags plan i bånn bør det legge føringer på bruken. Dette gjelder enten du er privatperson og bruker sosiale medier til å holde kontakt med venner og kjente, eller bygger sosial kompetanse for å bruke sosiale medier til for eksempel intern-kommunikasjon, kunde- og brukerkontakt, samfunns-kommunikasjon eller som læringsverktøy. Det handler om å se nytten, gå inn i utfordringene og finne hensiktsmessig bruk for deg selv, innen de rammer du selv er komfortabel med. Da tror jeg mange vil oppleve, som meg, at sosiale medier er viktige elementer som gjør at jeg faktisk får mer ut av tiden jeg har.

Jeg tror vi vil se fremveksten av en stadig sterkere delingskultur og utveksling av kunnskap der brukerne selv styrer informasjonen og setter premisser. Det blir et skifte som går fra passiv konsument til aktiv produsent av egen underholdning, informasjon og kunnskap. Gevinsten ved en mer bevisst bruk av sosiale medier vil være mennesker som opplever at sosiale medier bidrar til selvutvikling. Gevinsten vil være en arbeidsplass der sosiale medier gjør at de ansatte kan mer og jobber bedre. Gevinsten vil være at vi styrker demokratiet vårt. Særlig deltakerdemokratiet. Det er ingen liten gevinst.

You may also like...

7 Responses

  1. Bra skrevet, Cecilie!
    I dag er jeg helt enig med deg :-)

  2. Ståle, er du ? Så hyggelig da. (-:

  3. Gode refleksjoner Cecilie.
    Deling og deltakelse bør man vel ikke bli utmattet av. Heller energisk siden man bidrar til å skape noe og lærer underveis. Men jeg har forståelse for at noen synes det kan bli litt vel mye aktivitet i alle mulig kanaler. Med en ministrategi og miniplan er man kommet godt på vei for å unngå utmattelse. Og det geniale med sosiale medier er at det finnes svært mange tips til strategier og planer lett tilgjengelige på gode, gamle internett.

  4. cecilie sier:

    Eirik, takk for fin kommentar. Er helt enig, opplever selv å tilføres energi, ja blir tidvis overveldet pga alt det matnyttige jeg får via nettverk i sosiale medier. Tror faktisk ikke jeg hadde klart å prestere så bra som (i fare for å høres arrogant ut) jeg tidvis føler jeg gjør uten det jeg får gjennom delekulturen her i sosiale medier. Mest trolig ser vi i dag bare toppen av isfjellet i beskrivelsen av hvordan brukerne finner nye måter å dele innhold med hverandre på. Bruks- og aktivitetsmønstrene på nettet endrer seg raskt. Spennende tider !

  5. navn sier:

    Våkna nå? Baksiden av medaljen kommer til syne kanskje…

    Begynner kanskje å forstå min tidligere kritikk av at det du har basert din profesjonelle karriere på? Altså at det dere tror om sosiale medier IKKE er det dere tror, eller at det er mulig å forholde seg til det på det viset dere har trodd.

    Ser at du har en forsiktig «unnskyldning» her også: «Noen ekspert føler jeg dog ikke at jeg er, selv om jeg av og til er så heldig å tituleres som en. Hvem kan egentlig påberope seg å være ekspert på noe så nytt, uoversiktelig og lite dokumentert som sosiale medier fortsatt representerer? »

    Artig…

  6. Hei og takk for kommentar. Neida, her misforstår du nok (-: Dette er overhodet ikke noe forsøk på en unnskyldning. Men greit med uenigehet, tiden vil vise hvordan dette utvikler seg. Jeg tror sosiale medier kommer til å bli enda viktigere og få større betydning. Den som venter får se. Ha en fin dag.

  1. 3. november 2012

    […] Cecilie sier i sin blogg, kan det kanskje være lurt med en sosiale medier–diett. Steg 1 blir å ta tilbake bokstunden min […]

Legg inn en kommentar