«Jeg kan kommentere bloggen din 30 ganger for 50 kroner»

I dag har det vært en innholdsrik dag. Startet den hos God Morgen Norge, der jeg sammen med Trine Grung og grunder i Mikrojobb.no, Per Harald Borgen, diskuterte fenomenet mikrojobbing. Innslaget, som du i sin helhet kan se her, ble vel greit nok….Er dog selvkrisk, synes jeg flakker for mye med blikket innledningsvis, stotrer litt i språket, men tar seg opp etterhvert som jeg blir litt varmere i trøya. Er ikke så bevandret i TV-verden, tror jeg kun har vært i ruta tre ganger før. Synes jeg blir litt bedre for hver gang.  

Mikrojobb er en mindre arbeidsoppgave, og gjerne et engangsoppdrag, som kan kjøpes og selges for 50,100, 200, 500 eller 1000 kroner på nett. En som er flink i tysk grammatikk kan for eksempel tilby seg å korrekturlese tyskoppgaven din, eller en som er flink å strikke kan tilby seg å strikke en genser etter mønster for 1000 kroner. 

Et stramt og vanskelig arbeidsmarked for de helt unge, er hovedårsaken til at jeg på generelt grunnlag tror mikrojobbing som konsept kan ha noe for seg. Jeg ser selv på mine egne studenter på BI, de aller fleste av dem jobber ved siden av studiene, men de færreste har jobber som oppleves relevant i forhold til det de studerer og er interessert i. I så måte mener jeg at en tjeneste som Mikrojobb.no tilrettelegger for det jeg fremover tror kommer til å bli veldig viktig: at egenprofilering på nettsamfunn blir en viktig markedsføring av deg selv og det du kan. Så besitter du salgbar kompetanse, det være seg unge fotografer, skribenter, designere og andre, kan det å tilby sine tjenester på nettsamfunn, både resultere i inntekt for å spe på studielånet og gi deg bedre jobbmuligheter i fremtiden. Dette fordi du på denne måten kan bygge opp din egen merkevare i løpet av studietiden, og dermed skille deg ut i mengden av jobbsøkere når tiden er inne for å få seg fast jobb.  

Å få hjelp til matteleksen for 50 kroner er jo strålende for den som faktisk trenger det, og en grafisk designer kan for eksempel tilby seg å lage en logo for 50 kroner. Men alt dette avhenger jo av om de som leverer tjenester er seriøse og at det er like problemfritt ut som det høres ut som, i forhold til kvalitet, få tilbake penger osv.

Man har selvfølgelig ingen garanti for hva man faktisk får når man kjøper produkter og tjenester fra en tilfeldig person på nettet. Men dette er jo også en utfordring når det gjelder kjøp og salg generelt, ikke bare tjenester som selges via steder som den vi snakker om i dag.  I forbindelse med forberedelsene rotet jeg litt rundt omkring på nettet og fant ut at folk har blandete erfaringer med det som leveres via tjenester som dette. Mange har fått det de forventet – og noen også mere til – og er storfornøyde med tjenesten, mens andre opplever det motsatte. Som for eksempel en som hadde kjøpt to artikler for 100 kroner,  begge var fulle av skrivefeil og den ene var kopi fra andre artikler, satt sammen på ny måte. 

Det kan godt hende at jo høyere pris jo bedre produkt – og at to artikler til 50 kroner stykket kan man ikke forvente all verdens, men utfordringen generelt sett mener jeg blir å holde et godt nok kvalitetsnivå på jobbene som tilbys. Det tror jeg vil være avgjørende for om tjenesten vil ha noe for seg i fremtiden.  

For jeg tror vi vil se en økning i salg av tjenester på nett. Når sosiale medier i økende grad blir stedet der vi innhenter informasjon om hva andre mener når vi selv ønsker å holde oss orientert, samtidig som vi bruker nettet til å fortelle andre om våre egne erfaringer på godt og vondt, tror jeg stadig flere vil se at nettet er en effektiv markedsplass for kjøp og salg av tjenester som dette. Utfordringen er dog å holde kvaliteten oppe – og da mener jeg at det bør ligge en form for kvalitetssikring i bånn som gjør at de mer ”useriøse” tilbyderne lukes ut.  En del av tjenestene som tilbys på Mikrojobb.no i dag synes jeg nok er noe spesielle. Blant annet tilbyr flere bloggere seg å lenke til kjøperens nettsted, andre tilbyr seg å rette leksene til kjøperne eller hun som kan kommentere bloggen din 30 ganger for 50 kroner. Da jeg klikket meg in på profilen til vedkommende fant jeg ingenting som sa noe om hva denne jenta egentlig kan. For mange slike tjenester tror jeg vil svekke troverdigheten til tjenesten som sådan og de som står bak. 

Tjenester som dette er de jeg er mest skeptisk til. Og jeg lurer på hvordan fungerer i praksis. I helgen har jeg prøvd å komme i kontakt med både en som kan skaffe 500 views på en YouTube-video for 100 kroner og en annen som tilbyr folk gjesteinnlegg på bloggen sin for 50 kroner. Det jeg lurte på var om hvordan alle disse viewsene skaffes og om det er mange kjøpere av slike gjesteinnlegg.

 

 

 

 

 

 

Dessverre fikk jeg ikke noe svar fra noen av dem, men hvis det er slik at store merkenavn og merkevarer er villig til å bruke penger er å kjøpe seg redaksjonell omtale i sosiale medier på denne måten, blir også bloggernes egen integritet et nøkkelord. Og det er bloggeren selv som må ivareta sin egen integritet, mens det er publikum som ivaretar troverdigheten. Derfor hjelper det svært lite om en blogger i en kontroversiell situasjon insisterer på at hans eller hennes integritet er i behold, dersom publikum mener det motsatte. Og her er det også dessverre slik at bare publikums mistanke kan være nok til å skade troverdigheten, selv om det reelt sett ikke skulle være grunnlag for det.

Og fordi din personlige merkevare får stadig større betydning, blir det derfor viktig å overvåke og holde seg oppdatert på hvilket bilde man fremstår med på internett. Vær bevisst at det du publiserer på nett har en lang levetid. Ta kontroll over egen verdispredning slik at det ikke blir tilfeldigheter og utenksomhet som spiller den viktigste rollen i hvordan du oppfattes. Mikrojobbing tror jeg har noe for seg. Fenomenet kan også bli ytterligere aktuelt hvis de økonomiske problemene vi nå ser i verden og Europa også i noen grad sprer seg til Norge. Foreløpig er vi veldig heldig stilt, men vi det er ikke gitt at det vil være slik i framtiden. Uansett, folk som vil kjøpe en mikrotjeneste, bør sjekke ut, f.eks på nett, om noen har gjort positive eller negative erfaringer med tilbyder tidligere. Styr unna de som har gitt folk dårlige erfaringer før. |Over tid er det de seriøse aktørene som tilbyr kvalitet som klarer seg best. Dette vil trolig også gjelde mikrojobbing.

You may also like...

3 Responses

  1. AstridVU sier:

    Jeg så innslaget på GMN i dag og fikk akutt skrivekløe. Det var nettopp det jeg følte for å belyse, det du har bemerket i dette innlegget. Så nå trenger jeg altså ikke bruke tiden på å skrive om dette, for du sier det så godt; tulletjenester som «30 kommentarer på bloggen din» eller «250 likes for en hundrings» må falle bort! Hadde jeg vært @microjobb_no hadde jeg ikke ventet til «alt har satt seg, til vi ser hvor MicroJobbing går og hva det kan bli». Dette må bort i starten, for du får ikke mange sjanser til en 1. sjanse, etter mitt syn.

    At bedrifter tror på kortsiktige «løsninger» som dette i utgangspunktet, har jeg nesten vanskelig for å tro. I hvert fall selskaper som ikke er humbug og fanteri fra ende til annen. Det sagt; om disse selgerene hadde tatt 5000 kr for 500 nye likes, tror jeg markedet for vanlige bedrifter kunne vært til stedet (altså normalt oppegående, sunn drift, ikke noe humbug), men det skyldes da uvitenhet hos bedriftene, de vet rett og slett ikke bedre dessverre. Her har vi alle en stor jobb, slik jeg ser det, ift det å kommunisere tydelig hva som virkelig betyr noe i sosiale medier. Antall likes blir veldig meningsløst om de er generet via slike tjenester.

    Og du, du gjorde en strålende figur på tv! Ingenting å bekymre deg for! :)

  2. Takk for både veldig hyggelige og innsiktsfulle kommentarer her på min blogg Astrid. Setter stor pris på at du følger med på hva jeg driver med. Ja, enig med deg, og her har vi som kanskje ligger noe foran i bruk og kunnskap, et ansvar for å bidra. Har stor tro på konseptet, men a ha en «vente og se holdning» synes jeg er for risikabel..

  1. 11. februar 2013

    […] førehand og seier kva ho gleder og gruer seg til. I etterkant går ho kritisk gjennom opptaket og deler med oss kva ho var fornøgd med og kva ho ikkje synest er bra. Ho spør også innimellom etter lesaren si […]

Legg inn en kommentar