Er sosiale medier nye kanaler for politisk mobilisering ?

Det er et spørsmål jeg har fått  mange ganger de siste månedene. Senest for få dager siden kom en venstrepolitiker bort til meg og lurte på om jeg virkelig tror at et nytt og sosialt medielandskap vil skape nye arenaer for politisk debatt og meningsutveksling. Hvis så er tilfellet trengte han og partiet råd og veiledning om hvordan sosiale medier kan brukes som verktøy for politisk deltagelse i fremtiden. Særlig var han opptatt av å få hjelp til å treffe de unge velgerne. De som ofte omtales som politisk uengasjerte og som i mindre grad idenitfiserer seg med partier enn eldre velgere. Jeg trakk frem undersøkelsen om ”Ungdommers politiske bruk av sosiale medier”. Den viser at sosiale medier kommer til å bli stadig viktigere kanaler for nettopp ungdoms politiske deltagelse, for politisk mobilisering og politisk debatt. Dette mener jeg både dagens og fremtidens folkevalgte må ta på alvor.

De nye sosiale mediene er både mangfoldige og til tider uoversiktlige, noe som gjør det utfordrende å både definere og forholde seg til dem. Og min politikervenn fra Bergen er langt i fra den eneste som trenger hjelp til å skape god politisk kommunikasjon i sosiale medier.

Derfor spurte jeg valganalytiker Svein Tore Marthinsen for en tid tilbake, om vi skulle gjøre noe sammen på temaet. Vi har holdt foredrag sammen tidligere, og hans unike og uavhengige politiske kompetanse og min praktiske og akademiske ekspertise innen kommunikasjon og sosiale medier mener jeg passer som hånd i hanske for et slikt formål. Og sånn ble det. I fellesskap har vi nå utviklet et kurs- og foredragskonsept for partier og politikere med utgangspunkt i hvilke faktorer vi mener avgjør velgernes fremtidige stemmegivning. I det ligger en erkjennelse om at stadig flere av fremtidens velgere kommer til å bruke sosiale medier til å gi uttrykk for egne politiske holdninger såvel som til informasjonsinnhenting om hva andre mener om den man vurderer å gi sin stemme, et fenomen også fersk valgforskning bekrefter.

Sentrale temaer vi tar for oss er:

  • Hvor viktig er tradisjonelle medier?
  • Hvor viktig er sosiale medier?
  • Hvordan initiere dialog?
  • Hvordan by på seg selv innenfor grenser du er komfortabel med?
  • Hvordan velge kvalitet i relasjonsbygging?
  • Hvordan tilføre velgerne verdi?,
  • Hvordan skape intern entusiasme?
  • Hvordan skape enstern entusiasme og mobilisere velgerne i sosiale medier?

Ferske forskningstall fra boken ”Det politiske Landskap(Bernt Aardal red.) bekrefter at forholdet mellom mobilisering og overbevisning blant velgerne er i endring. Selv om det i dag kun er 9,3 prosent av unge sosiale mediebrukere som kommenterer og diskuterer politikk på sosiale medier, vet vi at andelen kommer til å øke frem mot Stortingsvalget i 2013 og nytt kommunevalg i 2015. Sosiale medier vil utvilsomt bli en viktig arena for politisk sosialisering og informasjon. Og når blogg, Facebook, Twitter og YouTube blir kanalene flertallet bruker, så nytter det ikke å være fraværende….

 

You may also like...

5 Responses

  1. Gleder meg til å jobbe sammen med deg! Tror dette kan bli bra hvis vi klarer å bruke hverandres styrker til et best mulig produkt. Men trenger også innspill fra andre for å lære mer – så alle kommentarer her mottas med takk. Skal skrive et blogginnlegg om dette selv litt senere ut i uken.

  2. cecilie sier:

    Jeg tror absolutt det kan blir bra. Har snakket med flere allerede, får bekreftet at vi tenker riktig (-:

  3. Hans-Petter sier:

    http://www.nytimes.com/2008/11/10/business/media/10carr.html

    Hvordan Barack Obama brukte sosiale medier for å bli president :)

    Til inspirasjon ….

Legg inn en kommentar