Den perfekte møteplassen for anvendt teori og praksis

Denne uken har det igjen vært ekstra morsomt å være BI-ansatt! Fikk vite at kurset mitt i sosiale medier er det nest mest populære valgkurset på skolen dette semesteret. Så mange som 204 studenter tar kurset på dagtid i Nydalen nå i høst. Det er nærmest en firedobling sammenliknet med forrige semester. Det synes jeg er utrolig gøy, og bekrefter vel at jeg tenker riktig i forhold til hvordan kurset er lagt opp!

Blir også inspirert av å lese at kurset mitt i stor grad er bygget over samme lest som kurs på verdens mest prestisjetunge eliteskoler. På INSEAD jobber masterstudenter med utvikling av strategier i sosiale medier for store merkevarer som Coca Cola, NOKIA og BMW, og på blant annet det amerikanske Kogod School of Business benyttes kun online-verktøy, som personlige blogger og diskusjonsfora i forbindelse med innleveringer og prosjekter. Det er også på de fleste skoler knyttet krav til at studentene må kommentere og gi innspill på medstudenters blogger, akkurat slik vi gjør det her på BI.

Studentene i Nydalen skal dette semesteret utvikle strategier og planer i sosiale medier for tre reelle oppdragsgivere. Arbeidet underveis skal publiseres på studentenes egne blogger, og de endelige strategidokumentene skal leveres til bedriftens ledergruppe når kurset er avsluttet. Og det har ikke manglet på interessenter! Byråer så vel som enkeltaktører har nærmest stått i kø, og de tre som til slutt ble valgt ut presenterte seg for klassen i uken som gikk.

Førstemann ut var Utenriksdepartementet som utfordrer studentene på hvordan departementet kan utnytte sosiale medier i det såkalte ”Refleks-prosjektet». Prosjektet har som intensjon å stimulere til diskusjon om norske veivalg i utenrikspolitikken, både her i Norge og på den internasjonale scenen. Og utfordringene til studentene er mange; Hvordan nå et yngre publikum ? Hvordan nå fagpersoner, og hvordan skape seriøs debatt om utenrikspolitikk på nett er bare noe av det UD ønsker at studentene mine skal se på denne høsten.

Nestemann ut var Codfarmers, selskapet bak Strøm-torsken fra

Selskapet er i dag tilstede i flere sosiale medier, men sliter slik jeg ser det med å skape engasjement blant fansen. Flere av dagens tiltak bærer mer preg av informerende enn involverende deltagelse. For å lykkes må selskapet finne måter å integrere brukerne og stimulere til samhandling. Dette skal studentene se mer på. 

Også ved BI Drammen skal studentene engasjere seg i reelle problemstillinger. På kundelisten her finner vi Grete Rode, Drammen Næringslivsforening, den lokale Albjerk Bil og Mudo Gym & Kampsport. Foruten en vurdering av eksisterende tiltak er sentrale spørsmål fra sistnevnte hvordan treningskjeden kan oppnå flere fans på Facebook samt hva studentene foreslår som en god strategi for å få flere fans til å bestille prøvetime.  

Som fagansvarlig er jeg stolt over det vi nå skal igang med og opplever dette som et spennende prosjekt for alle parter; for studentene, BI og de oppdragsgivere som er med. Jeg mener det er den perfekte møteplassen for anvendt teori og praksis. Alle parter vokser på et slikt samarbeid. Det tror nå iallefall jeg….

 

 

You may also like...

1 Response

  1. Heidi Lois sier:

    Så utrolig spennende oppdragsgivere dere har dette semesteret! Sosiale Medier går bare bedre og bedre for hvert semester nå. :)

    Lykke til videre!

    // Heidi Lois

Legg inn en kommentar