Bloggen min på pensum

For ganske nøyaktig ett år siden skrev jeg et blogginnlegg om at Facebookbruk virker dårlig inn på skolearbeid og karakterer. Sjelden har jeg skrevet et innlegg som har skapt mer engasjement. Jeg brukte dager på å besvare kommentarer fra lesere med steke meninger. Enkelte av dem også uenige i funnene fra undersøkelsen og ikke minst min tolkning av dem.

Denne uken kom jeg over nye studier som bekrefter at bruk av Twitter og Facebook i undervisningsøymed gir økt læringsutbytte. Funnene gjør meg oppløftet!  De gir meg nok en anledning til å formidle hvorfor jeg mener det er så viktig at utdanningsinstitusjoner må ta de sosiale mediene på alvor. Vi kan ikke lenger overse at ny teknologi truer med å gjøre et allerede tydelig skille mellom skolens og fritidens læringskultur enda tydeligere. Fortsatt forbindes skolelesning med tvang og lesning av tjukke og tidvis kjedelige fagbøker. Mye av det frister ikke boktrøtt ungdom. De samme ungdommene fyller fritiden med nettspill, filmer, chatting, de laster ned musikk, de blogger og følger med på nettsteder til helter og heltinner. Mye av fritidsaktivitetene kretser med andre ord omkring fiksjoner og fortellinger av en helt annen karakter enn det man forbinder med skolens sjanger. Etterhvert tror jeg dette kommer til å bli et problem, for utdanningsinstitusjoner som ikke klarer å åpne for bruk av tekst/lyd/bilde som i dag dominerer i barn og unges egen kultur.

Selv har jeg undervist i sosiale medier ved BI Telemark dette semesteret. Undervisningen har vært fordelt på BI i Porsgrunn og i lånte lokaler på Sandefjord vgs. Sistnevnte har vært en utfordring fordi Vestfold Fylkeskommune har restriksjoner på bruk av sosiale medier ved skolene i fylket. Dette fordi lærere mener at elevene ikke klarer å konsentere seg i timene fordi de surfer på Facebook, Twitter og andre sosiale medier. En slik holdning synes jeg er antikvarisk. Den vitner igjen om mangel på kunnskap om hva det nye medie-landskapet representerer av muligheter for skoleverket.

Selv har jeg tenkt til å intensivere bruken av sosiale medier i undervisningen neste semester. Faktisk skal det bli obligatorisk for studentene mine å følge meg på bloggen. Det samme gjelder å delta i diskusjoner jeg skal  legge til rette for på Twitter og Facebook – i forkant, under og mellom forelesningene. Det kommer til å bli en del av obligatorisk pensum rett og slett. Og i så måte kan deltagelsen få innvirkning på karakteren. For jeg kommer til å fortelle studentene at det kan meget godt hende at det kommer eksamensspørsmål fra innleggene. Ikke fordi jeg skal sole meg i glansen over stadig nye venner og followers. Nei, fordi jeg mener det ikke lenger holder å undervise markesføringsfag fra pensum mellom to permer. Til det skjer det for mye, for raskt ! I så måte får de sosiale mediene økt betydning i forhold til kunnnskapsinnhenting og deling. Faktisk mener jeg de blir helt avgjørende for om vi som er ansvarlige for å utdanne fremtidens ledere oppleves som oppdaterte, relevante og sannferdige …..

You may also like...

6 Responses

  1. Jens F. Ryland sier:

    Kan vel ikke si at dette er sjokkerende, disse to undersøkelsene er nok basert på forskjellige miljø. Barne og ungdomsskolen bør nok fortsatt ikke bruke sosiale media i timen, mens på BI er du fortapt om du ikke behersker elementet.

    ——-Jens, Entreprenørskapsstudent

  2. cecilie staude sier:

    Takk for kommentarer. Undersøkelsen fra i fjor er basert på master og bachelorstudenter, mens den ferske undersøkelsen er foretatt på collegenivå. Hvorfor mener du lærere i barn- og ungdomsskolen ikke bør bruke sosiale medier som verktløy i undervisningen? Det hadde vært spennende å høre noe mer om.. (-:

  3. Jens F. Ryland sier:

    Som verktøy kan det nok brukes mer ja, det er jeg enig i. I en slik setting er det nok ikke elevene som er problemet, men kunnskaps- nivået hos lærerne som jevnt over er for dårlig. Jeg vet av egen erfaring at folk under 25 år virker å ikke ha noe etablert forhold til mail- korrespondanse, mens dem sjekker FB 15- 30 ganger om dagen. Da burde det være enkelt å avgjøre hvilket medium man bør bruke for å få kontakt.
    Er selv i et studium hvor fagansvarlig krever:
    -Deltagelse på Twitter
    -Et innlegg på bloggen hans i løpet av semesteret (som selvsagt er fag- rettet).
    -Kommentarer på minst 50% av innleggene på denne bloggen i løpet av semesteret.
    Mulig noen vil stusse på slike krav, men jeg synes det er svært bra.

    ——–Jens

  4. KP sier:

    fint innlegg.

    Jeg vil anbefale deg å lese hva 37Signals skriver i boken ReWork om å sperre Facebook tilgangen til ansatte. Hvis man behandler ansatte som barn, så oppfører de seg barn. Folk trenger forstyrrelser. Hvis du sperrer tilgangen til Facebook, så bruker folk tid på å være irriterte. Folk finner alltid ting som gir dem pauser i arbeidsdagen.. Se: http://37signals.com/rework/

  5. cecilie staude sier:

    Jens – beklager treg respons, men tusen takk for nyttige innspill. Ble veldig inspirert til å gjøre noe tilsvarende som læreren du refererer til. Hvilken skole er dette snakk om?

    KP – takk for nyttig lenke,den boken skal jeg bestille på biblioteket her på BI (-:

  6. Tina Christiansen sier:

    Enda et godt innlegg, Cecilie :) Enig med Jens om at slike krav er bra.
    Jeg syntes det er helt riktig å stille krav om å følge med på sosiale medier, spesielt innen studier som markedsføring som jeg selv går.

    Jeg syntes det er kjempe bra at du vil legge til rette for dette, da det både vil gi mye læring og motivasjon. For min egen del har det gitt meg et mye større læringsutbytte, så det er absolutt noe jeg vil gjøre uavhengig om det er krav eller ei.

    Likevel får man med flere, dersom det er et krav. Dette viser bloggene vi måtte opprette i ELE3707. Her har jeg nå opprettet blogg og lært mer om denne plattformen- noe jeg sannsynligvis ikke ville gjort ellers.

Legg inn en kommentar