BI etablerer forum for strategisk markedskommunikasjon

Riktignok et par dager på etterskudd, men som mange andre føler også jeg behov for å reflektere litt over året som er gått.  Utvilsomt har 2010 vært det mest spennende og innholdsrike året jeg noen gang har hatt. Utfordringene har vært mange, men jeg har opplevd masse og lært mer enn det jeg noen gang har drømt om var mulig på så kort tid; om meg selv, om fag, om kolleger, om studentene mine  og om andre mennesker jeg har møtt på min vei.  Tusen takk til alle som har bidratt til det.  Jeg er svært takknemlig. 
I året som kommer er strategien å bidra mer tilbake; i form av fakta, ny kunnskap understøttet av empiriske studier kommunisert på blogger, i interessedrevne diskusjoner eller ansikt til ansikt der det er naturlig. Førsteprioritet er å igangsette tiltak som fremmer ny kunnskap og innsikt innen et fagfelt i rask utvikling. Her på Institutt for markedsføring på BI har vi de siste månedene jobbet med planleggingen av et forum for strategisk kommunikasjon tilpasset en ny og digital medievirkelighet.  Sammen med utvalgte bedrifter, organisasjoner, institusjoner og evt. andre, ønsker vi fremover å utvikle og dele kunnskap etter en overordnet plan.  

Dette fordi vi må vite mer om hvilke mekanismer sosiale medier setter i gang, og hvordan disse til syvende og sist påvirker kundenes holdninger og atferd, og dermed også konkurransen i markedene. Da kan vi også med større sikkerhet identifisere hvordan virksomheter skal forholde seg til sosiale medier, hvilken rolle de kan spille i forbindelse med lansering av nye produkter og tjenester og ikke minst hvordan bedriften selv skal kommunisere. Et viktig forhold er også hvordan kommunikasjon rettet gjennom sosiale medier spiller sammen med andre kommunikasjons- og markedsaktiviteter. 
Hvilke oppgaver et slikt forum skal prioritere tenker vi bestemmes av forumet selv, men ser for oss en læringsarena der vi kan skape konkret nytteverdi for medlemmene gjennom nettverkskontakt, ny forskning, publiserte artikler osv. Bedrifter som tegner medlemskap gis rett til eksklusivitet  og rett til deltagelse i felles arrangementer og rett til adgang til innsamlet kunnskap.  Et konkret mål vil være finansiering av to stipendiater samt ha muligheten til å kunne gjennomføre en rekke mindre studier underveis. I den forbindelse ønsker vi  å komme i kontakt med virksomheter som ser temaet som strategisk viktig og som vil være med på nettopp å finansiere dette.  
Vi håper mange av dere synes dette er like nødvendig og høres like spennende ut som vi synes. Noen har allerede tatt kontakt, men vi ser frem til å høre fra flere av dere, enten her på bloggen eller ved å ta direkte konktakt med meg på cecilie.staude@bi.no.  Hvis noen allerede nå sitter inne med tanker, ideer og forslag til relevante temaer for avhandlinger eller større og mindre prosjekter,  er vi svært interessert i å høre fra dere. 
Vi planlegger et oppstartmøte medio mars, og gleder oss!   

You may also like...

7 Responses

  1. KP sier:

    Grattis. Det blir spennende å følge. Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med BJ Fogg på Stanford. Han har fungert som rådgiver på Facebook og har studert overtalelsespsykologi i mange år.

  2. Morten Myrstad sier:

    Dette er meget spennende! Men sitter likevel igjen med noen spørsmål. Jeg forstår at et hovedspor er sosiale medier og digital kommunikasjon, men overskriften ”senter for strategisk markedskommunikasjon” gir meg både bredere og smalere assosiasjoner. Bredere, fordi svært mye kommunikasjon jo foregår utenfor de digitale mediene (offline er slett ikke død!). Smalere, fordi det nå foregår svært mye innenfor det sosiale landskapet som handler om mye mer enn markedskommunikasjon (ref. trender innenfor områder som Social Business, Social CRM, Enterprise 2.0 etc). Så mitt spørsmål er dermed: Hva vil i tilfelle være hovedfokus, men også temabredden i det nye strategisenteret? Uansett: Ser med forventning frem til at senteret tar form, og ønsker lykke til!

  3. Cecilie Staude sier:

    Takk for hyggelige kommentarer. Hvordan forumet skal fungere og hva som skal være fokus bestemmes av forumet selv. Dette skal vi diskutere i oppstartsmøtet med dem som vil være med. Derfor en tittel, som også kan endres, som dette slik at ingen dører lukkes før vi er kommet igang og blitt enige om hva fokus blir. Skal umiddelbart ta kontakt med stanford.

  4. Hanne sier:

    Hei Cecilie.
    Dette var kjempespennende å lese om. Du kjenner jo til den prosjektoppgaven jeg skriver på Master-of-Managementstudiet: Om fremdragende kommunikasjon gjennom sosiale medier. Jeg vil gjerne bidra med å utvikle kunnskap også etter at jeg har levert prosjektoppgaven. Kanskje videre til en grad. Hvordan kan jeg komme bedre i inngrep med denne satsingen, slik at vi (to eller flere) kan diskutere min kompetanseprofil iht denne satsingen. Jeg er på Linkedin, Facebook og Twitter (@45 something). Jeg gleder meg til å høre fra deg:-)Hanne Tiller

  5. Alf Tore Meling / @alftore sier:

    Glimrende, Cecilie. Du er jaggu noe for deg selv :)

  6. Nickolass sier:

    Cecilie, har du noen gang blitt kalt for propell;-)
    Sjeldent har jeg opplevd noen ta så nye nu viten til seg for å behandle den og videreformidle med en slik gnist og glede som du utviser. Helt enig med Alf Tore her.

    Når du bruker uttrykket strategisk markedskommunikasjon – er du da inne på PR som fag også? Du må jo nesten være det. Som ekstern underviser på PR linjen på Høgskolen i Volda har jeg opplevd at man innen for denne genren (digitale medier) sliter med å holde seg oppdatert. Dette erkjenner også de som undervicer fast. Pensum reflekterer ikke helt den digitale utviklingen og man har få norske referansepunkter når det skal legges opp undervisningforløp som skal utvikle morgendagens strategiske informatører.

    Kunne derfor saktens se et samarbeide med f.eks. Høgskulen i Volda som aktuell i denne satsning også.

    Jeg anbefaler at du tar kontakt til Lektor Jens Standal Groven. Jeg tror han ville være interessert i en form for kunnskapdeling på tvers av utdanningsinstitusjoner.
    Man kunne eventuelt koble dette opp imot VRI – VRI er Forskningsrådets hovedsatsing på forskning og innovasjon i norske regioner.

    Høgskulen i Volda jobber i forveien tett sammen med den maritime klynge på Sunnmøre om forsking og utviklings prosjekt. Her skulle det være mulig å få tilgang til litt midler i tillegg;-)

    Dette kunne være spennende å få til.
    Da kunne vi utkanten kanskje få lov til å være med på både kunnskapsdeling og utvikling i ennda høyere grad enn i dag.Ikke for at jeg ville gjøre dette til en regionspolitisk innspill, men jeg tror at det ville være sundt for utviklingen av et sterkere fagmiljø innen digital kommunikasjon heroppe i tillegg.

    Hilsen fra Ørsta, Sunnmøre

  7. Cecilie sier:

    Takk for hyggelige ord og nyttige innspill. Jeg tror mulighetene er mange for et forum som dette, både i form av samarbeid med andre, og utveksling av kunnskap på tvers av både disipliner og regioner. diskuterer gjerne mer rundt dette når vi forhåpentligvis får satt opp en forskningsagenda i løpet av våren. God helg!

Legg inn en kommentar