Sosiale Medier-trender for 2011 fra Harvard Business Review

I går kunne vi lese i Harvard Business Review at flere av de sosiale medier-trendene David Armano, for ganske nøyaktig ett år siden spådde ville skje, er blitt en realitet. Spesielt  trekker han frem det faktum at Facebook har overgått Google i ukentlig trafikk, undersøkelser viser også at 95 prosent av bedrifter har brukt LinkedIn i rekrutterings-prosesser i løpet av året, og at økningen i tilgang til sosiale medier via mobiltelefoni er tredoblet.  

Armano trekker også frem spådommen fra fjoråret, om at sosiale medier ville bli mindre sosiale, primært gjennom etablering av mer nisjepregede nettverk. Dette fordi vi i økende grad stiller større krav til hvordan vi bruker tiden vår – også på nett. Derfor er vi opptatt av å få størst mulig verdi ut av vår deltagelse i sosiale nettverk og dra fordel av hverandre. I så måte blir retten til «medlemsskap» mer eksklusiv og informasjons-filtrering et nøkkelord. Professor Victor Mayer-Schönberger bekrefter også dette i sin forskning der det trekkes frem at man bør ha et mangfold i sine sosiale nettverk. Dette betyr at det å ha flere og overlappende nettverk er bedre enn å ha ett stort samlet nettverk. Det handler om at etter hvert som vi blir medlemmer av forskjellige grupper og nettverk i sosiale medier og tilbyr og tilbys forskjellige typer informasjon, vil vi høyst sannsynlig være tjent med å på mange måter dele oss opp i forhold til våre online aktiviteter. 

Men hva blir de store trendene for året som kommer ? For det første, 2011 kommer i følge Armano til å bli året der man i større grad vil integrere ulike typer av sosiale medier, ikke bare regionalt men også globalt.  Og han hevder at virksomheter som Dell og Starbucks, som allerede ligger i forkant i bruk av sosiale medier, fortsatt vil lede an. Vi skal ikke bli overrasket om det nettopp er disse, som i dag berømmes for sitt dag-til dag engasjement med kundene der dialogen er preget av gjensidig respekt, anerkjennelse og belønning, som også blir de første som tar utfordringen med å integrere sosiale medier i alle fasetter av virksomheten –  fra global markedsføring til krisehåndtering og annet. 


Ny teknologi og endrede forbrukervaner gjør også at det er stadig viktigere å nå folk i farta, der de til enhver tid er. Med Facebook på bussen, blogg på jobben og Twitter i butikken; trenden er at stadig flere av oss i året som kommer vil bruke sosiale media når som helst og hvor som helst. I tillegg, uansett hvor vi er og hva vi gjør, bruker vi mobiltelefon som aldri før.  Tilgjengelighet er definitivt blitt en del av folks identitet, og vil bety stadig mer for flere i 2011.

Lokasjonsbaserte tjenester er den siste store hypen i sosiale medier. De gjør det mulig for folk å “sjekke-inn” på steder med bruk av telefonapplikasjoner. Så langt har tjenester som Gowalla og Foursquare vært ledende plattformer der man kan sjekke inn på ulike steder og få en belønning. Armano hevder dog at dette snart vil endre seg, fordi Facebook har introdusert Facebook Places, en tilsvarende applikasjon med potensielt 500 millioner brukere.  Med Places kan Facebook-brukere rapportere til vennene sine om hvor de befinner seg, og samtidig tagge hvilke andre venner som eventuelt er med dem.


Sosiale medier schizofreni er ikke noe nytt begrep, men for dem som ikke kjenner til det, så handler det om frustrasjonen knyttet til det å forholde seg til mange sosiale nettverk på en gang. Særlig mener Armano at dette gjelder dem som befinner seg i startgropa på det han kaller et et 12-steps social identity program.  Dette vil høyst sannsynlig føre til økt etterspørsel etter mer integrerte løsninger som for eksempel gjør det mulig få beskjed hver gang noen oppdaterer Facebooksiden sin eller hver gang en av vennene dine har kommentert noe du har lagt ut. Eller å ha full oversikt over hvem av vennene dine som er pålogget til enhver tid, og mulighet til å chatte med dem – uten at du trenger å være på Facebook selv. Bedrifter vil også i økende grad innse at brukere forventer sosial integrasjon til eksisterende nettsteder. Dette betyr at tradisjonelle websider fremover vil tjene som «digital hubs» som integrerer sosial aktivitet fra mange plattformer. Armano mener det handler om være tilstede der brukerne faktisk er, fremfor å holde fast på et håp om at kundene oppsøker deg.  


Også her hjemme gjøres det tilbakeblikk og kikkes inn i ulike krystallkuler for året som kommer. På Kjøkkenfesten inviteres den som vil, hver tirsdag og fredag frem mot jul, til å være med i en uhøytidelig diskusjon om hvordan vår digitale hverdag (kanskje) kommer til å bli fremover. Den skal jeg følge med på ! Også @eskedal har skrevet et blogginnlegg om hvordan fremtiden for sosiale medier vil se ut. Personvernet vil bli en større bekymring, og Ifølge New York Times må brukere som vil sikre seg best mulig mot at personlige opplysninger blir spredt på nett, i dag klikke seg gjennom 50 knapper og ta stilling til 170 alternativer. EUs justiskommissær Viviane Reding har forøvrig nylig foreslått nye regler som skal gi Europas borgere kontroll over personlige opplysninger på nettsamfunn. Forslaget innebærer blant annet at folk skal få rett til å bli glemt dersom de ønsker å forsvinne fra Facebook. Den som lever får se..

You may also like...

Legg inn en kommentar