Media – en trussel eller en mulighet for omdømmet ?
Kommunikasjonsbyrået JKL gjennomførte i fjor en undersøkelse blant 441 toppledere i offentlige og private virksomheter. Undersøkelsen forteller at mange føler uro når media tar kontakt. Dette fordi man gjennom manglende kunnskap om dagens medievirkelighet og journalistiske arbeidsmetoder, frykter å bli galt presentert. Resultatet blir ofte at man ikke blir forstått eller oppfattet som relevant, troverdig, sannferdig og interessant. Ambivalensen undersøkelsen avdekker skyldes i stor grad manglende kompetanse hos lederne i møtet med media. I dette feltet ligger det en utfordring i å profesjonalisere kontakten. Dette fordi man uten kjennskap til pressens regler og rutiner – skrevne som uskrevne – ofte står hjelpeløs i kontakten med journalistene.
For å mestre mediene, trenger fremtidens ledere kunnskap om medienes påvirkning.Godt er det da at vi på BI neste semester setter opp mediehåndtering som valgkurs for alle studieretninger. I kurset skal vi sette fokus på at den som skal uttale seg til mediene bør vite hva en vil si. Det handler om å formulere og kommunisere sitt budskap, og det handler om hvordan vi skal fortelle en riktig historie når journalistene er satt på feil spor. Dette fordi vår troverdighet og evne til å kommunisere budskapet er avgjørende for en profesjonell opptreden og en riktig posisjonering. Det må fremtidens ledere være bevisst!
Heisann, C! Fra "innsiden av puddingen" merker jeg at kommunale nøkkelpersoner trenger trening i mediehåndtering – relatert til sosiale medier. Opplever at de setter seg selv i "feller", alternativt (som konsekvens) avstår fra å delta. Begge alternativene er langsiktig uheldig med tanke på deltakerdemokratiet. Dette må vi gjøre noe med.
Hei du og god morgen! Hvordan bedrifter skal håndtere kriser i sosiale medier er jo høyst relevant, og setter søkelys på helt nye problemstillinger. Artikkelen om BP hr du sikkert lest, men jeg legger den til her i tilfellet andre er interessert i caset (-:
http://www.prsa.org/Intelligence/TheStrategist/Articles/view/8757/1019/Handling_a_Fake_Twitter_Account_BPGlobalPR_Leaves