Hvem er eksperter på sosiale medier?

I dag kom jeg over en undersøkelse som viser at hele 65 prosent av amerikanske ledere sliter med å holde tritt med de siste trender og utvikling i den sosiale medier-sfæren. Undersøkelsen viser at 23 prosent av respondentene så langt mener den beste kilden til innsikt og kunnskap er deltagelse på konferanser og seminarer.


Mitt inntrykk, etter en høst med aktiv deltagelse i ulike workshops, strategisamlinger og foredrag for svært mange bedrifter, er at frustrasjonen er like stor her hjemme. Alle er på jakt etter ekspertene som kan gi oss svaret på hvilken effekt sosiale medier har på kundenes holdning og adferd.

Og det finnes «eksperter”, de fleste dog selvutnevnte. Noen også på grensen selvhøytidelige. Det er fra disse vi i dag betaler for gode råd om disponering av markedsbudsjetter, valg av virkemidler og ikke minst innsikt knyttet til trender og utvikling. Ingenting negativt om ekspertene, men hvem kan vel egentlig påberope seg å være ekspert på noe så nytt, uoversiktelig og lite dokumentert som som sosiale medier fortsatt representerer?

I Bloombergartikkelen «Beware Social Media Snake Oil» setter artikkelforfatter Stephen Barker søkelys på mye av det samme. Ha hevder ekspertene i stor grad representerer «wannabees» som er mest opptatt av å produsere bestselgende bøker og dele ut dyre råd til bedriftens ledergruppe basert på erfaringer fra såkalt vellykkede
casestudier.

Jeg tror vi fremover blir mer kritiske til hvem vi lytter til. Selv har jeg snart lagt bak meg første gjennomføring av Norges første høyskolekurs innen sosiale medier, jeg innrømmer at det har vært svært krevende. Tidvis har det gått utover både nattesøvn og familieliv. Å systematisere, sammenfatte og ikke minst sikre et godt teoretisk fundament  har ikke vært noen enkel oppgave. Joda, jeg har hatt god og helt uvurdelig hjelp fra «ekspertene», men utfordringen er å profesjonalisere og sette i system og forankre ekspertrådene i et teoretisk fundament som fortsatt er svært begrenset. Dette har jeg i høst brukt mye tid på, lest og lært av det som finnes, og jeg er stolt over at studentene som har tatt kurset i høst høyst sannsynlig besitter mer kunnskap om hvilke mekanismer sosiale medier setter i gang, hvilken rolle de kan spille i forbindelse med lansering av nye produkter og tjenester og ikke minst hvordan bedriften selv skal kommunisere.

For å sikre videre kvalitet er det dog viktig at BI som ledende fagmiljø i Norge samarbeider med aktører utenfor huset som har samme agenda. Her på Institutt for markedsføring diskuterer vi i disse dager muligheten for å etablere et Forum for Strategisk Kommunikasjon, hvor BI sammen med utvalgte bedrifter utvikler og deler kunnskap etter en overordnet plan. Det handler om å iverksette aktivieteter som skaper ny innsikt. Det synes jeg hadde vært spennende…  

You may also like...

15 Responses

  1. Theodor Tollefsen sier:

    At mange selvoppnevnte eksperter dukker opp i kjølevannet av såpass store strukturelle endringer innen måten vi kommuniserer er vel ikke så overraskende. Heldigvis har dere på BI vært tidlig ute med å få igang en prosess for en akademisk og profesjonell tilnærming. Jeg tror nok det er en viktig bidragsyter i forhold til å rydde opp og profesjonalisere tilnærmingen til digital kommunikasjon.

    Ellers vil jeg bare komme med en liten anmodning. Personlig mener jeg at Tor W. Andreassen er en av de skarpeste hodene innen markedsføring her til lands. Jeg tror at nøkkelen til innsikt over hvordan penger investert i sosiale medier kaster av seg, ligger i kundetilfredshet og lojalitet. Derfor håper jeg dere to har en dialog for å utforske disse perspektivene;)

  2. Heidi Sørvig sier:

    Leser bloggen din med interesse – og deler dine "bekymringer" i forhold til at det er mange selvutnevnte eksperter på dette området.
    Min mening er at bedriftens kunnskap om eget produkt og eget marked må ALLTID være hovedfokus – uansett hva slags "ny" markedskanal det er snakk om. Derfor er det ikke slik at "alle" må på Twitter eller Facebook for å lykkes i dagens markedsføring (enkelte ganger kan det synes som om det er det eneste forløsende nå: uansett bransje, marked og målgruppe!).

    Kjenn dine kunder – og du vil "enkelt" (ihvertfall enklere!) kunne sjonglere markedsmiksen din!

    Ellers er Visit Sørlandet v/undertegnende veldig interessert i å jobbe tettere med BI innen dette fagfeltet. Jeg våger å si at vi har et noe mer enn middels bevisst forhold til hvordan vi bruker/skal bruke sosiale mediaer i jobben med å få flere feriegjester til landsdelen vår….

  3. cecilie staude sier:

    Er enig og vi trenger i aller høyeste grad ekspertenes bidrag for å sikre en praktisk såvel som teoretisk forankring. Jeg ser frem til å jobbe med forumet jeg nevner i bloggen, Tor blir selvfølgelig en viktig brikke, også der. Vi ser også på de muligheter som ligger i Kundebarometeret.

  4. cecilie staude sier:

    Takk for innspill Heidi, dyp kundeinnsikt er avgjørende. Jo mer du vet om kundene dine, jo mer effektiv vil kommunikasjonen bli. Større blir dermed også sannsynligheten for at du klare å tilføre verdi, noe jeg tror er avgjørende for lojalitet og kundetilfredshet.

  5. cecilie staude sier:

    Og Heidi, takk for at du er interessert i dialog, kommer tilbake til deg (-:

  6. Laurits Torbergsen sier:

    Dersom vi velger å definere eksperten som en som har gjort alle mulige feil innenfor ett bestemt område, så er det vel ennå en stund til de dyktigste sosiale media-ekspertene vises på arenaen. Uansett vil det kanskje være mange som finner sin nisje ved å tilby tjenester som "ekspert" for markedsføring ved bruk av sosiale media. Dette tror jeg kan være et spennende område for de som ønsker å utvikle disse kanalene til bedre tjenester enn de tradisjonelle hjemmesidene, og det skulle ikke forundre meg om det er disse som blir morgendagens vinnere.

    by the way… veldig god og interessant blogg :)

  7. eskedal sier:

    Som utdanningssituasjon innen sosiale medier, må BI fremstå som en ekspert. Som du skriver Cecilie er det i dag masse synsing og lite er dokumentert. Utfordringen for BI blir nok som du skriver å samarbeide med bedriftene og dokumentere resultater og vinnende teorier. Slik at ikke BI selv fremstår som en selvutnevnt ekspert på linje med alle de andre.

    BI er vel den eneste som virkelig kan fremstå som en ekspert institusjon etterhvert, og vi setter derfor pris på det du ofrer av nattesøvn.

  8. cecilie staude sier:

    Laurits og Eskedal: Takk for nyttige innspill og hyggelige kommentarer. Jeg tror vi i stor grad er avhengig av et samspill – både det praktiske og det akademiske – og sammen blir ekspertene flere. er mer enn takknemlig for innspill – på enten det ene eller det andre. Selv bruker jeg mye tid på å følge med på hva som gjøres utenfor Norges grenser, både Harvard Business School og Stanford m fl. satser nå stort på egne kurs og programmer innen sosiale/digitale medier. Særlig er det et et kurs på Harvard jeg godt kunne tenke meg å ta, men det koster utrolig mye – så i mellomtiden skal jeg lese alle artikelene de bruker i kurset, for alt ligger ute, fritt tilgjengelig for alle. Det er jo fantastisk bare det (-:.

  9. Anonymous sier:

    Kursregningen sender du til BI merket "Colbjørnsen".

    -Eirik

  10. Anonymous sier:

    Som vanlig mange gode tanker her.
    Husk også på offentlig sektor hvis det blir aktuelt med et senter og forskning.
    Der er det stort potensiale for innovativ tjenesteutvikling, sosiale medier og brukermedvirkning. Linken mot Tor er svært lur tror jeg.
    Eirik Andersen, Accenture.

  11. Lars Ingar Øien sier:

    Bra artikkel. Sosiale medier lider litt av det samme som IT bransjen har hatt problemer med. Det er så lett å gjøre noe, det er så lett å lage en enkel nettside, eller å opprette en Facebook konto. Men det er på langt nær like enkelt å gjøre en god og riktig jobb. Det er lett å komme i gang, men vanskelig å fullføre.

    Jeg er ikke i tvil om at noen av "ekspertene" er eller vil bli eksperter, men jeg er også sikker på at det ikke kan finnes så mange eksperter uten noen form for formell kompetanse.

  12. Jan-Henrik sier:

    Hei Cecilie, et fint og nyttig innlegg som alltid. Jeg tror kanskje en utfordring for endel organisasjoner og ledere er at de ikke fokuserer nok på sine eksisterende strategier, visjoner og målsettinger. Bruken av sosiale medier må jo integreres i disse.

    Ved å være bevisst sine egne prioriteringer, vil det også være enklere å velge hvilke verktøy som passer best. Og det blir også enklere å lytte til ekspertene, uten å bli forvirret. Og det finnes faktisk endel gode rådgivere der ute. Jeg har hatt stort utbytte av å høre på dem.

    Vi har hatt noen aha-opplevelser rundt dette med riktig forankring på HiBu, og det viser seg jo at det verktøyet som vi har størst suksess med (Facebook) er det som også passer best i forhold til å oppnå de målene vi har satt oss i den ordinære strategiplanen, som ikke engang har sosiale medier som noe særskilt punkt.

    Det handler dermed som alltid om å velge riktig verktøy til jobben.

    Jan-Henrik Kulberg, webred, HiBu

  13. cecilie staude sier:

    Eirik: Takk for gode innspill – er stolt over at du følger med på bloggen min. Som vi har snakket om tidligere, offentlig sektor er selvskrevne i et slikt forum. Tar gjerne imot forslag på aktører vi bør ta kontakt med når vi skal invitere et utvalg av bedrifter og virksomheter hit i løpet av kort tid.

    Lars: er helt enig, det er jo utrolig mye flinke folk der ute – som kan en masse. Ingen tvil om det. Tror dog mange av ekspertene ville være tjent med å bruke mer dokumentasjon på effekt i møter med kunder, det finnes faktisk en hel del der ute, både her hjemme og utenfor landets grenser (#Stanford, #Harvard). Den som leter vil finne mye nyttig for å si det sånn.

    Jan Henrik – hyggelig å høre fra deg. Jeg følger med stor interesse på hva dere gjør, og er imponert over hva dere får til. Strategi er avgjørende, det vet du sikkert at jeg også er svært opptatt av. Uten en strategi i bånn vil initiativene i sosiale medier gi svært få resultater, kanskje ingen resultater i det hele tatt. I tillegg er verdiøkning et nøkkelord – verdiøkning for dem du ønsker å nå.

  14. David Vox sier:

    Laurits Torbergsen har et veldig godt poeng, vi har nok veldig mye å lære enda. Men tenker vi at sosiale medier også bare er vanlig kommunikasjon fordelt i nye kanaler, så kan man fort se at de vanlige modellene kan brukes også her.

    Sosiale "digitale" antenner er det mange som mangler, og derfor vil man nok se at mange som gjør feil ikke vil bli fremtidens eksperter.

    Jeg håper og tror at vi som tar sosiale medier kurset har fått et lite forsprang i forhold til andre kommunikatører som også vil trenge fordypning i dette faget.

    Faget har gitt oss en unik mulighet til å skape et teoretisk fundament for konkrete oppgaver i næringslivet – som vi snart skal presentere på bloggene våre.

    Etter å ha surfet rundt har jeg sett at utrolig mange store konsern fra 2006 har gjort imponerende prosjekter i sosiale medier. Googler man temaet kan man raskt snubble over geniale konsepter som alle firma lett kan ta i bruk.

    Det jeg har sett er at man igjen ikke trenger å finne opp hjulet på nytt. Det er de samme spillereglene som gjelder, sammen med fete budsjetter og kreative kommunikatører som tørr å utfordre dialogen med målgruppen sin på nye måter.

    Om dette gjøres på sms ( Som mange mente var en idiottjeneste på 160 tegn for noen år siden, slik mange også mente om twitter .. ) telefon, web 2.0, flash eller facebook

    Undersøkelsen du peker til Cecilie (Takk, den bruker jeg videre ) tror jeg viser litt hvor mye ledere frykter "de store endringene"
    Det sosiale media bildet har ikke satt seg enda, og utvikler seg i raskt tempo visst man ser på de ulike nisje stedene som popper opp i lysets hastighet, og antall brukere.

    Hvordan dette landskapet er om 1 år vet ingen.

    Men, selv hva som skjer: Disse stedene er fantastiske, ikke skumle. Visst lederene kan bli fortalt at selv om de ikke vet hvordan mediebildet ser ut om 1 år – men at det vil være verktøy og nisje steder hvor man effektivt kan ha en konkret målbar dialog med målgruppen – så vil sikkert flere slappe av. Dialogen blir bedre, og skarpere. Ikke mer uoversiktelig og diffus.
    Nettstedene blir nå skapt for at direktørene skal kunne kommunisere bedre med sine kunder og medarbeidere, ikke for at de skal miste oversikt.

    Det er utrolige megnder med sosiale media nettsteder at til og med oss som studerer og bruker 4-5 timer der hver dag mister oversikten.

    Selv om vi ikke vet om fremtiden vil være på Twitter, Facebook eller vårt eget sosiale nettverk. ( Som nå mange opretter )Så har det liten betydning. Dialogen vil forsette, og vil alltid renne over der den flyter best. Så lenge man følger med og forstår de grunleggende spillereglene, så er man nok trygg.

    Feilene gjør man litt tidl. i sosialiseringen håper jeg – ellers blir det fatale følger :)

  15. cecilie staude sier:

    David – tusen takk for viktige bidrag. Blir stolt over hva du faktisk kan og hvordan du bidrar til å gjøre læringen felles. Kunden i kurset kan se frem til dine tanker, strategier og anbefalinger i sosiale medier,det er jammen helt sikkert (-:

Legg inn en kommentar