Svekkes integriteten når bloggere bli kommersielle ?

I går kunne vi i en kommentar i Dagens Næringsliv lese at en av fem norske annonsører mener det er greit å betale seg til redaksjonell dekning i blogger. Kommentaren tar utgangspunkt i en undersøkelse nylig gjennomført av Annonsørforeningen som bekrefter at hele 20 prosent av norske bedrifter mer enn gjerne betaler for å få redaksjonell omtale hos populære bloggerne. Så mange som 17 prosent av de spurte forventer også å få positiv omtale ved betaling eller tildeling av produkter.

Flere av landets mest leste bloggere har det siste året vært på banen med ytringer om at deres meninger ikke er til salgs. Andre har åpenhjertlig fortalt leserne sine at de er blitt oppringt av annonsører med tilbud om produkter, i håp om at den utvalgte blogger ville skrive noen ord om den. De fleste av dem hevder dog at forutsetningen for å skrive om produkter og tjenester er at man kan skrive det man vil.

At bloggen som uttrykksform får stadig større makt er ikke noe nytt. Sosiale medier har så langt vært de frie tankenes og de frie entreprenørenes plattform, og bloggosfæren er grunnleggende antiautoritær i sin natur.
Men hva vil nå skje, når kommersielle krefter inntar sosiale medier gjennom bloggere som har som utgangspunkt å promotere kommersielle produkter og tjenester?

En ting er iallefall helt sikkert – det medfører økt ansvar for seg selv og andre. Ansvaret mener jeg knyttes til integritet – og integritet henger sammen med troverdighet og uavhengighet. Det handler om å unngå dobbeltroller, ikke bære flere hatter, og om å unngå  skjulte agendaer i forhold til leserne. Uavhengigheten har så langt vært selve kjernen i bloggernes integritet, og den ønskede trovedigheten har kommet som en konsekvens av dette. 
For å ha en integritet så må en ikke ha gjort ting som gjør at leser vil tvile på det som en formidler. Paal Leveraas 2004 hevder at de smarteste kommersielle bloggerne unngår markedsføringsprat og tekstreklame, men tilbyr seg og sin blogg som en profesjonell innholdstjeneste hvor brukerne finner relevant og nyttig informasjon. Her deler jeg Thomas Moens bekymring. I innlegget «Bloggnorge beveger seg i feil retning» hevder Thomas, som selv tjener penger på sin blogg, at blogging har gått fra å være en fantastisk måte å uttrykke seg og kommunisere med andre på, til at nå stadig flere bloggere streber etter flest mulig lesere, jakter på raske penger og provosere for å få mest mulig oppmerksomhet. Slik det ble i sommer da det dukket tre flasker musserende vin opp på sidene til tre av Norges største bloggere; Annette Haga, Ida Wulff og Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen, med titusenvis av daglige lesere. Dette skjedde etter at importøren hadde tatt kontakt med dem og tilbudt alkoholen.

Saken har skapt debatt. Flere velkjente bloggere trekker frem at fenomentet «kjøpt og betalt» kan skade bloggernes troverdighet. Som kjendisblogger Heidi Nordby Lunde, kjent som VamPus, sier i en kommentar til NRK; Selv om man får ting gratis, kan det fort koste mye i form av troverdighet. Man kan framstå som litt billig og uten kritisk sans.

Fordelen til bloggere er at mange av dem nettopp har en sterk troverdighet ovenfor sine lesere. Når store merkenavn nå er villig til å bruke penger er å kjøpe seg redaksjonell omtale i sosiale medier, blir bloggernes egen integritet et nøkkelord. Og det er bloggeren selv som må ivareta sin egen integritet, mens det er publikum som ivaretar troverdigheten. Derfor hjelper det svært lite om en blogger i en kontroversiell situasjon insisterer på at hans eller hennes integritet er i behold, dersom publikum mener det motsatte. Og her er det også dessverre slik at bare publikums mistanke kan være nok til å skade troverdigheten, selv om det reelt sett ikke skulle være grunnlag for det.

You may also like...

14 Responses

  1. Gunhild J. Ecklund sier:

    Takk for tankevekkende innlegg. Og så lurer jeg: Hvor mye bryr publikum seg egentlig om troverdigheten? De mest leste bloggene har vel lenge vært tungt preget av produktomtale/-plassering, uten at det ser ut til å ha påvirket lesertallene negativt. Snarere tvert imot. Selv reagerte jeg da en blogg jeg lenge hadde likt begynte å skryte av tilsendte produkter, men jeg tror ikke jeg var typisk der. Jeg undres om integritet og troverdighet egentlig spiller noen rolle i den mest populære delen av bloggverdenen?

  2. Anders sier:

    Jeg tenker at de mest populære bloggerne er veldig våkne når det gjelder denne balansen mellom troverdighet og kjøpt og betalt. De vil jo kunne møte på påstanden "kjøpt og betalt" uansett, men de vil ikke bli sammenlignet med noe som ikke er deres felt i det hele tatt. Dermed er disse tilfellene der bloggerne poster ukritisk reklame pga gratis ting mer unntaket enn regelen.
    Jeg mener også største delen av pupblikum automatisk cather hva som er sponset og ikke, og de synes det er helt greit at hun blir sponset. Si meg, hvis sponsingen stopper opp, hva skal rosabloggerne skrive om da?

  3. Børre Fredheim sier:

    Hei Cecile
    Det er en interessant spørsmålsstilling. Når slutter bloggere å være troverdige? Det er sikkert ingen fasit på dette. I Brynild Gruppen har jeg så vidt eksperimentert med å tilby produkter til en blogger – uten noe som helst føringer. Dette har vært for å se hva slag omtale vi ville få. Det har gått bra på den måten at omtalen har vært bra og ikke skadelig. Men jeg mener det er en sjanse vi som produsent/annonsør må ta dersom vi henvender oss til en blogger. Det kan jo være en måte å få rettet eventuelle feil med produktet på.

    For øvrig har vi i løpet av de siste månedene mottatt en håndfull henvendelser fra bloggere som ønsker tilsendt produkter for å omtale dem i sin blogg. Disse er kanskje blandt de som streber etter flest mulig lesere.

    Takk for et interessant innlegg.

  4. Cecilie staude sier:

    Takk for hyggelige og konstruktive kommentarer:

    Gunhild:
    Interessant spørsmål. Mye kan kanskje tyde på at betydningen av integritet og troverdighet kanskje ikke betyr så mye for mange bloggere. Så lenge leserskaren er der, populariteten øker og man attpåtil kan tjene penger, ja da er enkelte sikkert mer enn fornøyd. Likevel ville jeg vært varsom, på prinsipielt grunnlag, særlig handler det om å ha kritisk sans, velge sine budskap med omhu for å si det sånn.

    Anders:
    Problemstillingen knyttet til Rosabloggerne er interessant. Mye av produktplasseringen er jo plassert nettopp på deres blogger, naturlig nok pga høye lesertall. Bekymringen her synes jeg er hva som er "rett og galt" knyttet til at mange av disse er forholdsvis unge, og dermed også ofte mer ukritiske og kunnskapsløse knyttet både til lover og regler og moral.

    Børre:
    Takk for at du deler dine egne erfaringer med meg. Det setter jeg stor pris på, og gir meg viktige og gode bidrag til min egen undervisning.Er enig i den strategien dere tydeligvis har, å ikke legge føringer på innholdet i produktomtalen, der det gjøres vil troverdigheten garantert raskt svekkes. Når det gjelder bloggere som selv tar kontakt og ber om å få omtale produkter, overrasker det meg ikke at dette gjelder dem du selv kaller strebere. Dette mener jeg blir fullstendig feilslått. De bloggerne som "vinner" i kommersiell sammenheng mener jeg blir dem som selv har en strategi på sin egen blogg, og omtaler produkter og tjenester som er i tråd med egen strategi og ikke minst egne verdier.

    Ha en fin dag!

  5. Mari L. Gregersen sier:

    Hei Cecilie!

    En veldig viktig diskusjon du trekker frem her!

    Du skriver; " å unngå skjulte agendaer i forhold til leserne"
    Dette er noe jeg mener er ekstremt viktig i forhold til å ivareta den troverdigheten bloggeren har. Vi opererer med ordet "gjennomsiktighet" som er et sentralt ord i sosiale medier, og dette mener jeg også er et nøkkelord i denne sammenhengen.

    Si at du har en samarbeidsavtale, gjør slik at leserne stoler på deg som blogger. Vær åpen og velg produktene du snakker om med omhu, både med tanke på din profil og profilen til merket.

  6. Heidi Lois sier:

    Veldig bra og aktuelt innlegg! :)

    Med bloggere og generelt sosiale medier må man holde tunga rett i munnen, og virkelig tenke litt selv også. Når en blogg skriver mye om et produkt/merke burde det ringe en bjelle hos de fleste; selv om det ikke står at bloggeren er "kjøpt og betalt", er tendensen nå at man nærmest bør anta at bloggeren er det. Man må som leser selv være kritisk, og det er derfor oppsiktsvekkende at bloggere som VoE og Ida Wulff mottar og skriver (positivt) om produkter som f.eks OnePiece og musserende vin. De har mange unge lesere som ikke nødvendigvis klarer å skille mellom hva bloggerne har fått fra bedrifter og ikke. Reklame mot barn er som kjent ulovlig i Norge, men hvor går grensene i bloggverden? Det er en relativt ny arena og få eller ingen klare regler (jfr PFU-saken i forrige uke).

    Når det gjelder troverdigheten og integriteten til "kjøpte" bloggere, tror jeg det også kan ha mye med egen holdning til saken. Ville du selv tatt imot produkter og skrevet om de, er det større sannsynlighet for at du ikke bryr deg om at andre bloggere gjør det. Selv syns jeg ofte det blir mindre troverdig når bloggere lar seg kjøpe, men det er kanskje fordi jeg selv studerer markedskommunikasjon og vet hva som skjer bak kulissene? :)

  7. davidvox.com sier:

    Nå vet jeg av erfaring at svært mange bloggere lever av å anmelde produkter. De tjener mye mer enn meg på PPC og anmeldelser – og jo mer de utleverer av seg selv jo mer tjener de.

    Jeg har selv sendt produkter til bloggere, og dette kan gå begge veier. De kan også si at "Dette funker ikke" Eller ikke anmelde produktet i hele tatt. Å ta et bilde av et produkt fungerer ikke, da alle ser på det som " reklame" Bruker en blogger produktet aktivt og deler med sine erfaringer – fungerer dette bra. Jeg synes at bloggere, slik som kjendisser bør få ting gratis til testing. De er representanter for sin målgruppe, og vil med sine faste lesere ha behov for å anskaffe ny informasjon om nye produkter.

    Mange bloggere er også unge, og burde kanskje bli omfattet av reklameloven, med markedsføring mot unge.
    Endel reklame bør jo være forbudt, som alkohol osv.

    Men med voksne bloggere, som tar en et saftig honorar for å teste ut produkter, blir som profesjonelle selgere.
    De selger sin personlige mening – akkurat som i alle andre konsulent bransjer. (PR, reklame, advokat )

    Jeg tror unge lesere er smartere enn vi tror, og ser fort hva som er reklame og en genuin anmeldelse av et godt produkt.

    Hvem som betaler for det bør komme frem, vi legger ved link til butikken slik de vet hvem avsender er.

  8. cecilie staude sier:

    Mari:
    Så hyggelig at du følger med på bloggen, håper alt er bra. Er enig med deg, gjennom åpenhet om hvem man "sponses" av blir budskapet mer troverdig uansett kommersiell hensikt.

    Heidi:
    Det du sier viser at vi er på rett spor når det gjelder behovet for akademisk utdanning innen sosiale medier – nettopp det vi er i gang med på BI dette semesteret. Det faktum at mange av de "betalte bloggerne" er unge og uerfarne, uten utdanningen utover grunnskole gjør at forutsetningen for å vite hva som er "rett og galt" blir mindre, naturlig nok.

    David:
    Mange gode innpill her. En blogg med et kommersielt budskap er vel strengt tatt enten reklame, eller butikk, er enig med deg i det. Men tankevekkende er det at da er vi ganske langt borte fra den jevne bloggerenes hverdag. Har selv kosmetikkfokuserte rosablogger i huset, vet at markedsføringslov og medieetikk ikke står spesielt høyt i kurs.

    Denne debatten setter igjen søkelys på et evt. behov for en bloggplakat for bloggere, lurer bare på om rosabloggerne hadde lest den..

  9. davidvox.com sier:

    Cecilie: Morsomt, og helt sant.

    Jeg tror rosa bloggere har godt av å følge et minimum av et regelverk.
    Slik det er lagt opp vil det bliren cowboy industri for umodne kommunikatører. Og siden de har flere lesere enn de fleste magasinene sitter de på ganske mye makt som jeg tror ikke de helt forstår omfanget av. Men dette forstår komersielle aktører, og dermed baner det vei for et tydelig regelverk.
    Spesielt for mobbing på nett – skal si mange av kommentarene disse unge jentene får er drøye!

  10. Cecilie staude sier:

    Takk for konstruktivt innspill og beklager sent svar. Har vært på kryss og tvers av norges land de siste 48 timene, deltatt på to konferanser og en paneldebatt. Er enig med deg – utfordringen er stor knyttet til rosabloggerne, som ofte er unge, umodne og "kunnskapsløse". Lett for kommersielle aktører å "utnytte" dette – noe som krever bevisstgjøring.

  11. Anette Kristoffersen sier:

    Mange interessante innspill her. Jeg skriver en masteroppgave om nettopp dette, der jeg skal intervjue både rosabloggere og lesere om deres tanker og erfaringer rundt markedsføringen i rosablogger. Oppgaven dreier seg blant annet om hvem som innehar forbrukermakten; er det bloggeren selv eller de kommersielle firmaene? Blir leserne utnyttet og utsatt for skjult reklame?

    Jeg tror selv at mengden av sponsing og reklame i blogger bare vil fortsette å øke. Det er blitt trendy å ha sin egen blogg -unge jenter ser opp til de kjente bloggerne, og mange ønsker å være som de. Bloggerne med mange lesere er tross alt blitt kjendiser; de får mye oppmerksomhet, de får gratis klær og sminke, og blir invitert på spennende eventer. Dermed vil det være mange som nettopp kan tenke seg å gjøre det samme.

    Det er grunn til å øke bevisstgjøringen rundt dette, og det er grunn til bekymring. Likevel tror jeg bildet også kan nyanseres til en viss grad; for ikke alle bloggere blir brukt og utnyttet av markedskreftene og ikke alle lesere er like ukritiske og påvirkningsfulle. Populære bloggere får åpnet opp for nye og spennende muligheter gjennom bloggingen, de lærer nyttige erfaringer om både skriving, relasjoner og markedsavtaler og får selv ta del i omtale av produkter. Lesere av blogger får på sin side servert omtale av produkter av en jevnaldrende, fremfor en redaksjon i et magasin. De sluker trolig heller ikke alt de leser, for flesteparten er vokst opp med og vant til markedsføring gjennom alle slags mediekanaler. Jeg tror det er viktig å forsøke å se dette fenomenet også fra de unges side, slik at det ikke kun blir de voksne som retter en pekefinger mot de unges nettaktiviteter. Tematikken vil uansett trenge økt søkelys fremover, og forhåpentligvis vil både unge og voksne være med på debatten.

  12. davidvox.com sier:

    Anette: Utrolig spennende – Vil gjerne lese den når du blir ferdig. Veldig relevant for oss som bruker oss av bloggere som en kanal for å nå ut – og for oss som blogger selv for å se hvilken verdi det kan ha for andre.

  13. Cecilie staude sier:

    Spennende tanker Anette, og som David er eg veldig interessert i denne oppgaven når den er ferdig. Bruker mye tid på å skaffe meg oversikt over hva som finnes av grunnforskning og annen forskning innen fagfeltet både her hjemme og internasjonalt, samler sammen og setter i system. I så måte blir din oppgave viktig, si i fra dersom det er noe jeg kan hjelpe deg med. Er du student her på BI?

  14. Anette Kristoffersen sier:

    Supert at oppgaven kommer til nytte! Jeg er student ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO. Oppgaven regner jeg med å ha ferdig i juni 2011, så er fortsatt i startfasen. Tar gjerne kontakt hvis jeg trenger hjelp, takk for det!

Legg inn en kommentar