Studentprosjekt imponerer fagjury

– «Flere av besvarelsene holder et meget høyt nivå og kunne like godt vært profesjonelle besvarelser fra kommersielle leverandører» (Direktør Guttorm Rebnes i OFG).

I går var det en spennende dag for alle studentene jeg dette semesteret har hatt i kurset MRK 2600 Kampanjeplanlegging  I nærmere fire måneder har studentene, i grupper, konkurrert  mot hverandre om å skape den beste integrerte kommunikasjonskampanjen for TINE og Opplysningskontoret for Frukt og Grønt.  I går ble vinneren kåret og til høsten venter traineestilling i Burson-Marsteller for en av dem!  Senoirrådgiver i Burson Marsteller, Bjørn Brennskag,  mener nivået i årets konkurranse er høyere enn noen gang. Det er jeg og medansvarlig Elisabeth Falck utrolig stolte av!

Kurset, som er et resultat av et nært samarbeid mellom BI og kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller, er obligatorisk for alle sisteårsstudenter på Bachelorstudiet i Markedskommunikasjon. Tanken er å gi studentene et virkelighetsnært innsyn i kommunikasjonsbransjen, og i år har vi vært enda mer opptatt av å motivere og stimulere studentene til nytenkning og fremskritt. Det har vært lagt vekt på kommunikative og responsorienterte kvaliteter, sammen med originalitet og idé. Vi har også i større grad en tidligere også premiert løsninger som tar interaktiv kommunikasjon et steg videre.

Juryleder Bjørn Brennskag mener nivået i konkurransen har vært svært høyt. – De fire nominerte kampanjene som gikk videre til siste runde viser alle hvordan en god idé kan utnyttes gjennom et bredt spekter av virkemidler og kanaler, sier han. Videre legger han til at finalekandidatene har vist en enestående grundighet og innsatsvilje i analysefasen og med en helhetlig og kreativ tilnærming i utvikling av strategi og tiltak. Virkemidlene er kombinert på en måte der de gjensidig støtter hverandre.

Juryens begrunnelse for årets finalister er:
«Superlativ Kommunikasjon viste en særdeles god forståelse for hva som var TINEs problem.
Nemlig å lage et felles konsept relatert til kosthold og fysisk aktivitet. Leveransen bar tydelig
preg av god innsikt i målgruppene og en bred samfunnsanalyse. Det analytiske arbeidet og ikke
minst forståelsen av kundens problem, går igjen som en rød tråd i hele oppgaven. Superlativ
posisjonerte seg som et web-byrå, og på den måten tok de en sjanse, men strategien og tiltakene var så robuste at de enkelt kan tas ut i andre aktiviteter.»

Førsteplassen for kampanje for TINE gikk til Superlativ Kommunikasjon
Fv: Sigurd Bakke Amundsen, Simen Abrahamsen, Lars Hvinden og Eirik Løvbakken.

«Rabalder Kommunikasjon leverte et enkelt og gjennomarbeidet konsept for TINE. Leveransen har
en tydelig retning basert på innsikt i målgruppene, og bærer preg av tydelige strategiske grep: 1) å gi
barn ansvar for eget kosthold og 2) inspirere barn og unge til selv å lage mat. Konseptet er lekent og
elegant med mange tiltak som det er fullt mulig å implementere. Selv om Rabalder på mange måter
er litt på siden av TINEs brief i forhold til TINE Fotballskole og TineStafetten leverer Rabalder et
konsept som fikk hjertet til oppdragsgiver og juryen til å banke!»

Figur. Rabalder fikk 2.plassen for sitt konsept «Seff er jeg sjeff!»

«Catch Kommunikasjon leverte en usedvanlig god besvarelse som utmerket seg med en svært poengtert og innsiktsfull analyse. Presentasjonen var overbevisende i all sin enkelthet, og gruppen ga trygghet om at de har innsikten som skal til for å løse Opplysningskontoret for frukt og grønt sitt problem. Forståelsen av at det ikke er mer kunnskap som trengs, men mer inspirasjon, henger helt på greip med strategien: å gjøre frukt og grønt til noe morsomt».

Førsteplassen for kampanje for OFG gikk til Catch Kommunikasjon. Fv: Ida Grongstad, Christoffer Stenvik, Silje Skylstad, Live Skjervold og Tina Berggård

«ACRO løste oppgaven til Opplysningskontoret for frukt og grønt på en svært god måte.

Gjennom dyp innsikt i sosiale medier kombinert med innsikt i effektiv påvirkning, leverte de en
oppgavebesvarelse med en tydelig retning. Tiltakene bygger på analysen som viser at det er høy
interesse for å leve sunt i befolkningen, og at veien til økt forbruk ikke skjer gjennom
enveis kommunikasjon, men gjennom dialog».

Figur: Storyboard hentet fra Acros kampanjeforslag for OFG som ble tildelt 2. plassen i konkurransen.

Også oppdagsgiverne har latt seg begeistre. Både TINE og OFG trekker frem at det å bruke studentenes

kloke hoder til nye ideer og kreativ input i markedskommunikasjonen, har vært både imponerende, inspirerende og morsomt. – Flere av studentbesvarelsene holdt et meget høyt nivå og kunne like godt vært profesjonelle besvarelser fra kommersielle leverandører”, sier direktør Guttorm Rebnes i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Merkevaresjef Ann-Kristin Syversen i TINE trekker frem at de er imponerte over mye bra arbeid og over hvor mye studentene faktisk har gjort. – Vi har fått mange flotte innspill og ideer til videre arbeid med våre to sponsorater, sier hun .
Og til høsten lokker Burson-Marsteller med traineestilling for vinneren. I tre måneder får den best studenten prøve kommunikasjonsfaget hos Burson-Marsteller i Oslo. – Vi opplever at dette er et spennende prosjekt for alle parter: Studentene, BI og Burson-Marsteller – samt de av våre oppdragsgivere som er med. Det er den perfekte møteplassen for anvendt teori og praksis. Alle parter vokser på et slikt samarbeid, og vi gleder oss til å ta imot nye BI-studenter hos oss i Burson-Marsteller, sier Bjørn Brennskar. Og gjør studentene en god jobb er muligheten for fast jobb stor. – Vi har svært gode erfaringer med tidligere vinnerne, flere er i dag i fast jobb i vårt system, sier han.

You may also like...

11 Responses

  1. Almir sier:

    Det har vært både krevende og moromt å jobbe med oppgaven.

  2. Almir sier:

    *morsomt :)

  3. Almir sier:

    Kunne ikke dy meg så jeg skrev også et kort innlegg på bloggen. "Gulltaggen for studenter" http://bit.ly/bpiVq1

  4. Mia sier:

    Som medstudent ble jeg selv imponert over det vinnergruppene presenterte! Syntes også at dette har vært en spennende utfordring, med bratt læringskurve og deilig endelig å få benytte den kunnskapen man har tilegnet seg. Skjønenr at dette krever mye tid fra foreleseres side! Men praktiske fag som dette burde BI tilby mer av :)

  5. Carl Thomas Aarum sier:

    Morsom og inspirerende lesing, Cecilie! Ser frem til å ha dette kurset selv.

  6. Cecilie staude sier:

    Gulltaggen for studenter – det likte jeg, kanskje det er et begrep som bør innarbeides… (-:. Er enig Mia, det er bare å ta av seg hatten for alle sammen av dere – å kåre to vinnere i hver kategori var veldig vanskelig – nettopp fordi nivået var høyt hos de aller fleste. Er glad det var Burson Marstellers jobb og ikke min. Det er bare å glede seg Carl Thomas. I mens får du bidra på bloggen – både denne og den dere selv nå setter i gang. Det gleder jeg meg til!

  7. -ln- sier:

    Gratulerer til alle bidragene! Jeg har selv vært gjennom dette kurset (Hurtigruten som oppdragsgiver), og det er absolutt en erfaring som har hatt verdi for meg i arbeidslivet. Å få en mer praktisk tilnærming til all teorien man er gjennom, er en helt unik mulighet. Cecilie, flott å se at kurset utvikler seg, og at studentene fortsatt omfavner det. Oppgavene så kjempespennende ut i år også.

  8. Edward E sier:

    Dette er uten tvil det morsomste og mest lærerike kurset jeg har hatt på BI, og jeg føler meg heldig som har vært en del av det.

    Kurset har en praktisk tilnærming, og det er tett og god oppfølging fra dyktige lærere. Studentene utfordres på mange områder, særlig det kreative, og har det mye moro underveis!

    Æren gis til Cecilie Staude og Elisabeth Falck, som har gjort en kjempejobb med dette kurset. Takk for det :)

  9. Cecilie staude sier:

    Så hyggelig Lisbeth – at du følger med på bloggen. Fortsett med det. Husker jo deres kampanje, den tok jo rent pusten fra Hurtigruta (-:.

    Edvard, takk til deg også – for gode bidrag i kursenee dette semesteret. Har vært hyggelig i bli kjent med deg!

  10. kreativM sier:

    Markedskommunikasjon utdannelsen virker veldig bra! Med hjelpsom(e) og dedikert(e) foreleser(e) som er der for å hjelpe og veilede. Istedenfor "den andre utdannelsen" hvor fagansvarlig reiser halve joden rundt og er lite tilgjengelig når det gjelder både råd og veiledning. Jaja…….

  11. Anonymous sier:

    Det var veldig spennende og se de andre oppgavene. Vil benytte anledningen til å takke for et kjempespennende og inspirerende semester. Det var kjempegøy å kune jobbe med det faglige man har lært i kreativ praksis. En spesiell takk til Cecilie og Elisabeth for deres brennende engasjement og tilstedeværelse for studentene.

    Jeanette Sæther

Legg inn en kommentar